تاریخ: ۱۴:۴۴ :: ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اردوغان و دام ترکیه

امانوئل پیتروبن

ایل جورناله (ایتالیا)

ترکیه یکی از بزرگترین معماهای مربوط به روابط بین المللی و جامعۀ تحلیلگران سیاسی به شمار می آید و به نظر می رسد که دنیای دیپلماتیک غرب به طور کامل قادر به درک طرح های اردوغان نیست. به طرز گسترده ای در خصوص تصمیم مورد اختلاف آنکارا مبنی بر خرید سامانۀ ضدهوایی اس ۴۰۰ ساخت روسیه بحث شد اما این امر باعث قطع رابطه با ناتو و اتحادیۀ اروپا و آمریکا آن گونه که بسیاری پیش بینی کرده بودند، نشد.
اردوغان علی رغم اینکه رسماً خواستار پیوستن به اتحادیۀ اروپاست لیکن سیاستی مبتنی بر توسعۀ نوامپراطوری در داخل کشور خود و نیز در مناطق تحت نفوذ خود مانند شبه جزیرۀ بالکان و دریای مدیترانۀ مرکزی- شرقی با استفاده از حربۀ مهاجران با هدف باج گیری و به منظور شکست دادن بروکسل است.
تحرکات ترکیه در چشم انداز بین المللی تنها یک توجیه دارند و آن اینکه ترکیه اعتقادی به اتحادها ندارد. هر پیوندی برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و میان مدت صورت می گیرد و اساساً ایدئولوژیک، مصلحت اندیشانه و مبتنی بر این منطق است که فقط یکی از طرف ها می تواند و باید به طور کامل از این شراکت بهره جوید و آن هم آنکارا است.
به همین علت است که آنکارا می پذیرد که سه میلیون متقاضی پناهندگی را در داخل مرزهایش نگه دارد و در قبال آن خواستار شش میلیارد یورو برای نگهداری از آنها گردیده است.
یک چنین خط مشی راهبردی نیز در قبال کرملین اتخاذ گردیده است. اردوغان موفق شد خود را حامی اسد نشان دهد اما در قبال آن از طرف روسی خود خواستار کنترل غیرمستقیم شمال سوریه گردید تا رسماً یک حفاظ ضد کُرد و ضد تروریسم ایجاد کند. لیکن پس از دریافت این امتیاز خواسته های خود را افزایش داد و بر دمشق و مسکو فشار بیشتری وارد آورد.
رابطۀ آنکارا و واشنگتن به طرز قابل توجهی بهتر از روابط با بروکسل و مسکو بوده و خط مشی سرسختانۀ دولت ترامپ در بحران دیپلماتیک مربوط به حبس اندرو برانسون، کشیش پروتستان ممکن است تا حدودی علل چنین رابطه ای را توجیه نماید.
دام ترکیه ممکن است در میان مدت و درازمدت دامنگیر واشنگتن نیز گردد زیرا هدف نهایی اردوغان و نخبگان فرهنگی که وی را احاطه کرده اند، همچنان دستیابی به آزادی عمل در روابط بین المللی است.


اداره کل رسانه های خارجیش

  مترجم: مریم شرکاء

(Visited 76 times, 1 visits today)

پاسخی بگذارید