تاریخ: ۹:۵۸ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
ایجاد راه ابریشم توسط روسیه، هند و ایران

اکسپرت (روسیه)

در ماه نوامبر، روسیه، هند و ایران راه اندازی کوریدور حمل و نقل بین المللی «شمال – جنوب» را بحث و بررسی خواهند کرد که طول آن، ٧,٢ هزار کیلومتر است. قرار است، بارها و کالاها از هند (بندر بمبئی) به بندر عباس ایران، واقع در سواحل خلیج فارس، و سپس به بندر انزلی، در سواحل دریای خزر، منتقل شوند و از آنجا، از راه دریایی به آستارا خان و سپس، از طریق راه آهن، به اروپا انتقال داده شوند. موضوع قابل توجه این است که در سال ٢٠٠٢ میلادی و زمانی که این تفکر مطرح شد و توافقنامه ایجاد کوریدور روسیه – هند مطرح شد، در وهله نخست، آذربایجان از این تفکر حمایت کرد و در سال ٢٠٠٥ میلادی نیز به این پروژه پیوست.
اجرای این پروژه، چشم اندازهای جدیدی را در عرصه سیاست جهانی به همراه خواهد داشت و تغییرات جدی را در اقتصاد جهانی و در وهله نخست، در عرصه زیر ساخت های حمل و نقلی ایجاد خواهد کرد. براساس ارزیابی های کارشناسان، احتمال دارد، مثلت ژئو سیاسی جدیدی تشکیل یابد: اتحادیه اروپا – روسیه – ایران با راه ورودی به اقیانوس هند (دور زدن دریای مدیترانه و مسیر اطراف افریقا و همچنین، حمل و نقل چند جانبه اتحادیه اروپا – روسیه و یک شاخه به سوی ایران و آسیای جنوبی و یک شاخه نیز به سوی شرق دور و تا چین و کره). یعنی، مسکو و تهران کوتاه ترین و ارزان ترین راه از اروپا به آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی را ایجاد می کنند. اما، قبل از همه، این مسیر می تواند به محور حمل و نقلی در اتحاد روسیه و ایران و پایه ساختاری برای اقتصاد برخی از مناطق دیگر تبدیل شود.
قوه چند جانبه کوریدور حمل و نقلی هند – روسیه – ایران نشانگر افزایش اهمیت بخش های حمل و نقلی در قبال جغرافیا، تاریخ و سیاست است. با راه اندازی این مسیر، در جهان، حمل و نقل جهانی متفاوت و رقابت های اقتصادی و ژئو سیاسی متفاوتی ایجاد خواهد شد که به طور جدی، باعث تحکیم نقش روسیه، ایران و هند در امور جهانی خواهد شد.

پاسخی بگذارید