رقابت هند و چین بر سر بندر ایرانی، سایه تحریم ها بر روی سرمایه گذاری هندوستان

موری هیروشی

سانکی (ژاپن)


هم اکنون پایگاهی که هند و چین برای بدست گرفتن ابتکار عمل در اقیانوس هند به بندر چابهار ایران چشم دوخته اند ، بندری که در بخش جنوب شرقی ایران است. هندوستان با سرمایه گذاری کلان بندر چابهار را تاسیس کرد. بندر گوادر در غرب پاکستان که تحت حمایت چین قرار دارد ، تنها در صد و بیست کیلومتری شرق بندر چابهار واقع شده است. ژاپن هم از تاسیس بندر چابهار حمایت کرده و همکاری ژاپن هم در این راستا قابل رویت است. اما با این حال ، هم اکنون تحریم های آمریکا علیه ایران همانند ابرهای تاریکی بر روی طرح های راهبردی بندر چابهار سایه افکنده است.
حسین شهدادی ، معاون امور بندری و اقتصادی چابهار ، در خصوص وضعیت بندر چابهار اظهار داشت:« اوضاع سیاسی بندر چابهار از بخش های خلیج فارس ناپایدار بسیار دور است و اینجا می تواند محل ورود به آسیای مرکزی شود. اینجا نه تنها می تواند پایگاه تجارت اقیانوس هند شود ، بلکه می تواند مرکز تجارت جهانی گردد. »
به دو دلیل هندوستان می خواهد به بندر چابهار دسترسی داشته باشد. نخست اینکه از طریق بندر چابهار به آسیای مرکزی متصل شود. دیگر آنکه چین را که از طریق بندر گوادر به اقیانوس هند راه یافته است ، مهار کند.
تحریم های آمریکا بخش مالی و انرژی ایران را به شکل کامل پوشش می دهد و پیش بینی می شود کشور ثالثی که با ایران داد و ستد کند ، در این چارچوب قرار گیرد. غلامرضا پناه ، معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در همین راستا گفت:« هنوز هیچ چیز مشخص نیست. سعی می کنیم سطح سرمایه گذاری را با شرکت هایی که روابط عمیق با آمریکا دارند ، کاهش دهیم. »
دولت هندوستان بر این باور است که با تحریم ها فاصله دارد، ولی با این حال در ایران نگرانی هایی مطرح است دایر بر اینکه با موج تحریم های آمریکا تمایل هندوستان برای سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت. بنابراین به همین جهت مسوولان ایرانی انتظار سرمایه گذاری از چین را دارند. یکی از مسوولان بندر چابهار در همین راستا اظهار داشت:« شرکت های چینی تمایل دارند نه تنها در بندر گوادر بلکه در بندر چابهار هم سرمایه گذاری کنند. »‌

پاسخی بگذارید