نبرد با بهترین متحدان خود

کریستف فن مارشال

تاگس اشپیگل (آلمان)


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سیاست تجاری برخورد شدیدتری را اتخاذ می کند – وی اکنون در تقابل با کانادا، اتحادیه اروپا و آلمان قرار دارد.
در آمریکا، میزان و شدت هشدارها درباره یک جنگ تجاری با متحدان نزدیک مانند کانادا و اروپا روز به روز افزایش می یابند. روزنامه واشنگتن پست با شگفتی نوشته است: “رئیس جمهور سختگیرانه ترین سخنان خود را درباره هدف غیرمنتظره ای ایراد کرد – نزدیک ترین متحدان آمریکا.” ترامپ از زمین گلف خود در مارالاگو، فلوریدا که برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته به انجا رفته بود، در پیامی توئیتری نوشت: “اگر اتحادیه اروپا می ‌خواهد تعرفه‌ های بسیار سنگین و همچنین موانع خود را برای شرکت‌ های آمریکایی که در آنجا فعالیت می ‌کنند باز هم افزایش دهد، ما هم علیه خودروهای آنها که به آسانی به داخل آمریکا سرازیر می‌شوند، مالیات اعمال خواهیم کرد. آنها فروش خودروهای ما و کالاهای دیگر در آنجا را غیرممکن می‌ کنند. یک عدم توازن تجاری بزرگ!”
تشدید مواضع از روز پنجشنبه آغاز شد، زمانی که ترامپ به طور غیرمنتظره اعمال تعرفه های گمرکی ٢٥ درصدی برای واردات فولاد و ١٠ درصد برای واردات آلومینیوم به آمریکا را اعلام کرد. ترامپ پس از شرکت در جلسه ای با مدیران شرکت های تولید کننده فلزات گفت، با این کار قصد حمایت از کارگران آمریکا در مقابل رقابت ناعادلانه و ایجاد شغل های نابود شده را دارد.
کانادا، اتحادیه اروپا و چین به اتخاذ اقدامات متقابل تهدید کردند.
شلوار جین و ویسکی در برابر اتومبیل و فولاد؟
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اتخاذ اقدامات انتقام جویانه متقابلی را درباره محصولات معمولی آمریکایی مانند ویسکی بوربن، موتور سیکلت هارلی دیویدسون یا شلوار جین های لیوایز اعلام کرد. این اقدام همچنین تلاشی برای اعمال نفوذ بر جمهوری خواهان سرشناس است. موتور هارلی دیویدسون محصول ایالت ویسکانسین است که حوزه انتخاباتی پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان به شمار می رود. میچ مک کانل، رهبر فراکسیون مجلس سنا و نماینده ایالت کنتاکی است که بخش اعظم ویسکی آمریکا را تولید می کند.
با این حال، اکثر جمهوری خواهان در کنگره به هر حال مخالف تعرفه های گمرکی هستند. ترامپ پشتیبانی سیاسی لازم برای این اقدامات را از سوی دموکرات ها و اتحادیه های کارگری دریافت می کند.
کانادا و چین نیز می خواهند مقابله کنند
رسانه های آمریکایی توضیح می دهند که کانادا، بیش از هر کشور دیگری در اثر تعرفه های گمرکی برای فولاد و آلومینیوم آسیب خواهد دید. کانادا محموله های آلومینیوم به ارزش ٧,٢ میلیارد دلار و محموله های فولاد به ارزش ٤ میلیارد دلار در سال به آمریکا صادر می کند. به طور کلی، کانادا یکی از معدود کشورهایی است که در رابطه با آمریکا دارای مازاد تجاری می باشد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تعرفه های گمرکی اعلام شده را “کاملاً غیر قابل قبول” خواند و خواستار مستثنی شدن کانادا شد. در غیر این صورت، کانادا نیز تعرفه های گمرکی بر محصولات آمریکا اعمال خواهد کرد. کاخ سفید جزئیات تعرفه های گمرکی را در هفته جاری اعلام خواهد کرد.
چین نیز اتخاد اقدامات متقابل را اعلام کرد. با این حال، رسانه های آمریکا به این نکته اشاره کرده اند که ترامپ در توئیت های اخیر خود به چین هیچ اشاره ای نکرده، اگر چه او معمولاً به خصوص در مورد شیوه های تجارت ناعادلانه چین شکایت و انتقاد می کند. واشنگتن پست در مقاله ای تحلیلی نوشت: “چین از خشم ترامپ جان سالم به در برده است.”
به گفته کارشناسان، پکن مسئول اصلی مشکلات در بازارهای جهانی فولاد است. اگرچه چین به ندرت صادرات مستقیم به آمریکا دارد، اما با تولید بیش از حد و اشباع بازار فولاد، شرکت ها و کشورهای دیگر تولید کننده فولاد را تحت فشار قرار می دهد.
مخاطب دیگر شکایت ترامپ در مورد عدم تعادل و توازن تجاری، اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان با مازاد صادراتی بالا است. پیشتر از این نیز ترامپ شکایت کرده بود که اتومبیل های آلمانی می توانند آزادانه در آمریکا فروخته شوند، اما اتومبیل های آمریکایی در اروپا چنین امکانی ندارند. کارشناسان این شکایت را بی پایه و نادرست می دانند. خودروهای فورد که در آلمان فروخته می شود، متعلق به یک شرکت تابعه این گروه آمریکایی است. اوپل نیز تا چندی پیش به جنرال موتورز تعلق داشت. کرایسلر بدون هیچ گونه مانعی جیپ های خود را در اروپا به فروش می رساند.
تعداد خودروهای تولید شده شرکت های آلمانی در آمریکا بسیار بیشتر از خودروهای فروخته شده است: بی ام دبلیو در ایالت کارولینای جنوبی، مرسدس بنز در ایالت آلاباما و فولکس واگن در ایالت تنسی خودروهای خود را تولید می کنند. به گفته انجمن صنایع خودروسازی آلمان (VDA)، شرکت های خودروسازی آلمانی در سال ٢٠١٧ در آمریکا، ٨٠٣ هزار وسیله نقلیه تولید کرده اند. در مجموع، آنها تنها ٧,٩ درصد بازار آمریکا برای اتومبیل های جدید را در اختیار دارند. فردیناند دودنوفر، کارشناس خودرو از دانشگاه دویسبورگ اسن می گوید تهدیدات ترامپ علیه صنایع خودروسازی اروپا، “احساسی” و “از روی بی سوادی” است. آسیب های ناشی از تعرفه های احتمالی وارداتی برای تولید کنندگان آلمانی مشکل ساز خواهند بود، اما آنها قابل جبران هستند.

پاسخی بگذارید