تاریخ: ۱۷:۲۶ :: ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
درباره سخنان راهبردی رهبر انقلاب در اجلاس فلسطین

سید حسین موسوی –  ریاست مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه

نشست بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین روز سه‌شنبه کارش را در تهران آغاز کرد. در این نشست بسیاری از مقامات رسمی پارلمانی و گروه‌های مقاوم فلسطینی و دیگر میهمانان از حدود ۸۰ کشور جهان شرکت کردند. تهران از روز سه‌شنبه به کانون مهم و بلکه به تنها کانون مسئله فلسطین در شرایط به‌شدت بی‌ثبات خاورمیانه تبدیل‌شده است. مهم‌ترین رویداد مراسم گشایش اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران سخنان راهبردی مقام معظم رهبری در موضوع فلسطین و ترسیم معیارها و اصول سیاست جمهوری اسلامی در قبال این مسئله حیاتی جهان اسلام است. تقریباً همه ناظران امور خاورمیانه، سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را مهم و راهبردی توصیف کردند که در شرایط بسیار حساس ایراد می‌شود.

این نوشتار می‌کوشد اهمیت برپایی اجلاس حمایت از فلسطین در تهران و سخنان مهم مقام معظم رهبری را در شرایط کنونی منطقه وجهان موردبررسی قرار داده وضعیت مسئله فلسطین را پس از اجلاس تهران ترسیم کند:

یکم.  اجلاس تهران در شرایطی برپا می‌شود که دولت دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین دیدارشان در کاخ سفید رسماً و بدون هیچ ملاحظه‌ای فرمول دولت‌های متعاقب امریکا یعنی”دو دولت در یک سرزمین” را برای حل‌وفصل بحران اسرائیل و فلسطین، فرمولی غیرمفید در حل‌وفصل مسئله فلسطین به شمار آوردند و بدین ترتیب و به گفته بسیاری از ناظران و کارشناسان امور خاورمیانه، فاتحه دو دهه قرارداد اوسلو خوانده شد و این کورسوی امید فلسطینی‌ها برای دستیابی به یک دولت خلع سلاح شده فلسطین در مرزهای مشخص شده جنگ ۱۹۶۷ نیز از میان رفت. این در حالی است که به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد هیچ آلترناتیوی در مقابل مسدود شدن راه برپایی دولت مستقل فلسطین در افق پیش رو وجود ندارد. بدین ترتیب فلسطینی‌ها با بسته شدن راه باریکه برقراری صلح راهی جز بازگشت به دوره اشغالی پیش رو ندارند. منظورم من از فلسطینی‌ها، همه ملت فلسطین نیست، زیرا بسیاری از گروه‌ها(که تعداد آن‌ها به ۱۵ گروه می‌رسد) از پایه و اساس با توافق اوسلو مخالف بوده و هستند. آن‌ها از روز نخست به مرحوم یاسر عرفات گفتند راه اوسلو به برپایی کشور مستقل فلسطین منتهی نخواهد شد. منظور از فلسطینی‌های حامی طرح اوسلو دولت خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس و بخشی از بدنه جنبش فتح فلسطین است که عملاً به نیروی ژاندارم برای حفظ امنیت اسرائیل تبدیل‌شده است. اینک این رژیم صهیونیستی است که تمامی تعهدات خود را در توافق‌های اوسلو زیر پا گذاشته و با نقض هم‌زمان همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌سوی فرمول دولت واحد در سرزمین واحد حرکت می‌کند. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از دیدار با ترامپ در کاخ سفید و برگزاری مراسم ترحیم اوسلو بازگشت به تل‌آویو دستور داد ۶۰۰ واحد یهودی‌نشین جدید در کرانه باختری رود اردن احداث شود.

دوم.  از آغاز سال‌های نخستین هزاره سوم و با اشغال افغانستان و سپس عراق از سوی ایالات‌متحده امریکا و آنگاه ظهور پدیده بهار عرب و گسترش ناامنی در کل خاورمیانه و سقوط چند دولت(تونس، لیبی و یمن) وقوع جنگ داخلی در چند کشور عربی دیگر به‌ویژه در سوریه و گسیل ده‌ها هزار تن نیروی تروریستی از سراسر جهان به این کشورها و به‌طور مشخص درگیر شدن چند محور مقاومت ضد صهیونیستی در جنگ‌های فرعی و البته مهم برای حفظ محوریت مقاومت منطقه‌ای ضد صهیونیستی نظیر ایران و عراق و حزب‌الله لبنان در جنگ سوریه و ظهور قدرتمندانه داعش در چند کشور منطقه ازجمله عراق و سوریه و یمن و لیبی و. . . رژیم صهیونیستی نفس راحتی کشید و مسئله فلسطین را به حاشیه راند. فجایع جنگ‌های تروریستی در عراق و سوریه به حدی بود که فجایع انسانی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به فراموشی سپرده شد. بدین ترتیب کشورهای محافظه‌کار عرب که از بار سنگین مالی و اخلاقی مسئله فلسطین سبک شده بودند با آفریدن خصم ساختگی به نام ایران و تهدیدهای ایران توان و ظرفیت‌های ملی منطقه‌ای خود را به این‌سو منتقل کردند. خوشبختانه با مقاومت شدید محورهای مقاومت و دفع خطر سقوط یکی از این محورها(سوریه) اکنون جمهوری اسلامی ایران فرصت را مغتنم شمرده تا به کشورهای عربی و اسلامی یادآور شود که به موضع سنتی خود و به موضوع اصلی خود یعنی مسئله فلسطین بازگردند و از یاد نبرند که همه تحولات چند سال اخیر باهدف درهم شکستن محورهای مقاومت منطقه‌ای ضد صهیونیستی از طریق جنگ‌های نیابتی صورت گرفته است. درواقع هم رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ در زمان‌بندی اعلام وفات اوسلو دچار خطای فاحشی شدند وهم جمهوری اسلامی ایران از این فرصت استثنایی به وجود آمده برای بازگرداندن قطب نمای جهان عرب و اسلام به نشانه‌گیری اصلی‌اش استفاده خوبی کرد، زیرا چنانکه گفته شد وقتی هیچ آلترناتیوی برای فرمول دو دولت در یک سرزمین از دستور کار امریکا و اسرائیل خارج می‌شود تنها راه باقیمانده،  مقاومت همه‌جانبه برای احقاق حقوق ازدست‌رفته فلسطینی‌هاست. جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه اخیر نشان داده است که تجربه موفقی از الگوی مقاومت درازمدت در برابر اسرائیل عرضه کرده است. حتی چند بازوی محورهای مقاومت نظیر حزب‌الله لبنان وجبش حماس در فلسطین در چند جنگ دامنه‌دار علیه رژیم صهیونیستی سال‌های اخیر نشان دادند که با اتکا به الگوی مقاومت همه‌جانبه می‌توانند موازنه قوا را به سود خود تغییر دهند. حزب‌الله لبنان در جنگ ژوئیه۲۰۰۶ و جنبش حماس در دو جنگ ۲۰۰۹ و۲۰۱۱ اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکستند و خود را برای رویارویی‌های بزرگ‌تر آماده می‌کنند. نشانه دیگر موفقیت این الگوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، فشارهای فزاینده دولت‌های متعاقب امریکا علیه تهران و اعمال تحریم‌های بیشمار برای ایجاد تغییر در رفتار منطقه‌ای ایران است. تقریباً کمتر کنفرانسی می‌توان یافت که غربی‌ها و در رأس آن‌ها واشنگتن موضوع حمایت ایران از جنبش‌های مقاومت ضد صهیونیستی منطقه‌ای را به زبان نیاورند. آخرین آن اجلاس امنیت در کشور آلمان بود. با این تفاوت که این بار ادبیات افیگدور لیبرمن وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در حمله به ایران کپی‌برداری از یکدیگر بود. باور به زبان نیامده امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در اجلاس امنیت مونیخ این بود که تمامی جنگ‌های نیابتی در سوریه و عراق باهدف تأمین امنیت راهبردی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است و حالا که این طرح با گسترش موج تروریسم به اروپا با شکست مواجه شده دیگر قابل‌قبول نیست که الگوی مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه از لبنان و سوریه گرفته تا عراق و مصر و لیبی سراسری شود و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رهبری این الگوی سراسری ظهور کند.

سوم. طی چند سال اخیر تلاش‌های بی‌وقفه‌ای از سوی رسانه‌های جمعی غربی منطقه‌ای برای نشان دادن گرایش فرقه‌گرایی ایران صورت گرفته است. تقریباً در همه رویدادهای منطقه‌ای موضوع شیعه گرایی ایران و برخورد فرقه‌گرایانه ایران در سوریه،  بحرین، عراق، یمن و لبنان در صدر گفت‌وگوهای رهبران منطقه با دیگر همتایان خود در کشورهای غربی ونیز در صدر اطلاع‌رسانی‌های جهانی قرار دارد. درواقع این سیاست عبارت جایگزین ناکامی‌های قدرت‌های منطقه‌ای در حل‌وفصل مسائل و بحران‌های جاری ونشانه ای از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است، اما آن‌ها نه قادر هستند از ناکامی خود سخن به میان آورند و نه از موفقیت ایران چیزی بگویند، لذا ترجیح می‌دهند روی گسل‌های مذهبی و قومی و فرقه‌ای انگشت بگذارند و ایران را فرقه‌گرا معرفی کنند. اگر نه، کیست که نداند مثلاً عربستان سعودی در همه هم‌پیمانی‌های منطقه‌ای و پیرامونی‌اش به مقوله همگرایی فرقه‌ای طرف مقابل توجه نمی‌کند؟و کیست که نداند همه خصومت‌های عربستان سعودی با مردم بحرین و حوثی‌های یمن به خاطر تعلق‌خاطر این دو ملت یا حداقل اکثریت آن‌ها به یک گرایش خاص مذهبی آن‌هاست که در نقطه مقابل باورهای حاکم بر رهبران ریاض است؟

اینک اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین که با این حضور گسترده و تنوع گرایش‌های مذهبی و فرقه­ای دعوت‌شدگان در تهران برگزار می‌شود درواقع خط بطلانی روی همه تلاش‌های مذبوحانه اردوهای تکفیری و حامیان آن‌ها در واشنگتن و تل‌آویو است. بالاتر از آن رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان راهبردی خود در این اجلاس خط اصلی سیاست ایران را در موضوع مقاومت ضد صهیونیستی نشان دادند و گفتند معیار جمهوری اسلامی ایران، مقاومت ضد صهیونیستی است. هرکس در این مسیر گام بردارد به ایران نزدیک است و هرکس از این معیار فاصله بگیرد از ایران دور می‌شود. دقت کنید رهبری ایران نمی‌گویند هرکس با ما باشد ضد صهیونیست شناخته می‌شود. میگویند هرکس ضد صهیونیست باشد با ایران در یک صف قرار دارند. ارزیابی‌های موجود نشان می‌دهد که در فضای کنونی منطقه و در شرایط همسویی و خیانت و سازش اغلب حکام منطقه با رژیم صهیونیستی،  این ایران است که به قطب بلامنازع جهان اسلام در حراست از کیان و موجودیت دینی مردم مسلمان برای دهه‌های آینده تبدیل خواهد شد.

نکته آخر اینکه ایران در دوره شاه و اتحاد با اسرائیل از سوی همین عربستان سعودی متهم بود که برخلاف اجماع اسلامی به اتحاد با صهیونیسم روی آورده است.  حالا نیز که ایران از یوغ استعمار و صهیونیسم روی آورده و به کانون مسائل منطقه و محوریت آن یعنی مسئله فلسطین پیوسته بازهم از سوی همین عربستان سعودی متهم است که از اجماع امت عرب خارج شده و سیاست برهم زدن اجماع منطقه‌ای را دنبال می‌کند. این دگرگونی رفتاری عربستان سعودی از نکات عبرت‌آموز چند دهه اخیر است. همه این دگرگونی‌ها نیز به نام دین و اسلام صورت گرفته و می‌گیرد.

چاپ نوشتار