عصر دیپلماسی

جمعه, ۰۶ اسفند, ۱۳۹۵
فهرست

چرایی تغییرات در ساختار وزارت امور خارجه؛

در روزهای اخیر و پس از ابلاغ برخی تغییرات در معاونت­های وزارت امور خارجه، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های بی‌شماری در رابطه با دلایل اعمال این تغییرات در فضای مجازی منتشر گردید. برخی از رسانه‌های برون‌مرزی و بلندگوهای تبلیغاتی غرب تلاش کردند این تغییرات را بر اساس تسویه‌حساب‌های سیاسی و نیز اعمال فشارهای داخلی و خارجی قلمداد نمایند.

از این جمله می‌توان به گزارش مغرضانه و جهت‌دار سایت دویچه وله اشاره نمود که با استناد به مطالب منتشر شده در سایت ایران هسته‌ای، تلاش کرد تغییرات به عمل آمده را ناشی از فشارها و تلاش لابی‌های خارج از کشور قلمداد نموده و این‌گونه القا نماید که فشار لابی‌های خارجی به وزارت امور خارجه ایران، موجبات تغییر معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را ایجاد نموده است.

در پاسخ به این مطلب اشاره به این نکته الزامی است که اعمال تغییرات سازمانی در پیکره وزارت امور خارجه و معاونت­های آن امری است که از دیرباز مرسوم بوده و هرچند سال یک‌بار به دلایل مختلف ازجمله استفاده از نیرو و توان مضاعف کارشناسان خبره امر، مسئولین معاونت‌های مختلف تغییر می‌کرده است.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به همین معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه اشاره نمود. قبل از آقای امیر عبداللهیان در معاونت مذکور از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ آقای محمدرضا رئوف شیبانی عهده‌دار سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه بودند و قبل از ایشان نیز به مدت نزدیک به ۴ سال آقای محمدرضا باقری در این سمت مشغول به خدمت بودند.

بدیهی است تغییرات سازمانی در هر معاونت پس از مدتی شکل خواهد گرفت اما مدت مسئولیت آقای امیر عبداللهیان از زمان تصدی دو معاون قبل از خود، یک سال بیشتر بوده است.

همچنین توجه به این نکته بسیار ضروری است که سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌المللی به‌ویژه در بحث عربی و آفریقایی به دلیل حساسیت امر، قطعاً در سطوحی بالاتر از معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه تعیین شده و پست مذکور تنها اجراکننده سیاست‌های کلی نظام خواهد بود. بنابراین فرضیه رسانه‌های مذکور مبنی بر تناقض نگرش معاونین مذکور و عدم هماهنگی معاون کنونی، نگرشی به‌غایت ساده‌لوحانه خواهد بود.

با نگاهی بی‌طرفانه به اظهارات مزبور و سابقه رسانه‌های منتشر کننده این گمانه‌زنی‌ها به‌وضوح مشخص می‌گردد که این رسانه‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال تخریب چهره وزارت امور خارجه و معاونت‌های آن بوده‌اند چراکه با تحقق برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، منافع بسیاری از این افراد به خطر افتاده و تلاش‌های این‌چنینی آنان به‌منظور تقبیح تلاش‌های مخلصانه تیم مذاکرات هسته‌ای و وزارت امور خارجه چندان درو از ذهن نبود.

این رسانه‌ها با شنیدن خبر اظهارات وزیر محترم امور خارجه مبنی بر آمادگی ایران برای حضور جدی‌تر در مسئله سوریه و با ترس از افزایش محبوبیت این تیم در فضای داخلی، تلاش کردند با ایجاد این شائبه که وزارت امور خارجه ایران برای اعمال قدرت در مسئله سوریه نیازمند حضور فردی دیگر در سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه است، فضای داخلی و نیز انسجام تیم اجرایی وزارت امور خارجه را زیر سؤال برده و از این طریق اعتماد مردم به اقدامات انجام گرفته را سلب نمایند.

همچنین در این زمینه اشاره به این مطلب خالی از لطف نیست که سمت آقای امیرعبدللیان در مقام مشاور وزیر امور خارجه در سطحی برابر و یا حتی بالاتر از مقام قبلی قرار گرفته و بر این اساس سعایت رسانه‌های مغرض را نقش بر آب می‌نماید.

دسته بندی:   انتخاب تحریریه, حقوق بین الملل, دیپلماسی عمومی, سیاسی

دیدگاه ها